Een van de deelnemende auto’s (2015) is ooit eigendom geweest van de legendarische Willi Clahsen uit Düren (D). Tot 1971 weigerde Renault om de A110 ook buiten Frankrijk in te zetten voor de autosport. Na forse druk van de Renault-organisatie in Duitsland gaf Renault-Frankrijk toestemming om 70 A110’s in Dieppe (de fabriek in Normandië waar de legendarische A110 gemaakt werd) gereed te laten maken, om in te zetten voor de autosport in Duitsland. Echter onder de voorwaarde dat de auto “Renault Alpine” zou worden genoemd (en niet andersom zoals in Frankrijk). Eén van de auto’s uit het contingent van 70 was de auto van Willi Clahsen, een oranje A110 1300VA (Gordini). Met deze auto behaalde Willi het algemeen kampioenschap Slalom in Duitsland in 1973 (alle andere merken achter zich latend, jawel!).
Willi Clahsen is trots dat zijn auto nog steeds “furore” maakt. In 2001 is zij gered uit haar deplorabele toestand en na 5 jaren hard werken gerestaureerd in haar oorspronkelijke staat. Willi stuurde mij onlangs nog wat foto’s. Leuk om te zien dat na 41 jaren (!) de A110 nog springlevend is en mee zal doen aan – tenminste – de hill climb van de ‘Slag bij Watersley’. We hebben Willi gevraagd om een “proeve van bekwaamheid” met haar te laten zien. We zijn benieuwd!
Bijgaand wat foto’s van de – toen nog piepjonge – Willi Clahsen bij zijn A110. De laatste foto toont “la Bête” vlak na de restauratie…
Succes dame!
(heb je óók zo’n verhaal over jouw rallywagen: wij publiceren het graag!)