Rally van het Oerlandschap 2012: Een verslag

header2012
Gelukkig zijn er mensen als René Hustinx in ons midden. René heeft namelijk de moeite genomen om een prachtig verslag te schrijven over de rally van het vorig jaar. Te mooi om op de plank te laten liggen , en uiteraard willen we dit jullie niet onthouden!

Rally van het Oerlandschap 2012

Eindelijk is het zover! De inschrijving voor de Rally van het Oerlandschap is geopend.
Wilt u zich inschrijven voor de Rally van het Oerlandschap, stuur dan even
een mailtje voor het formulier en schrijf uw equipe in voor dit fantastische
rallyweekend door één van de mooiste streken van Europa.

Met deze aankondiging op de eigen website van de organisatie werden liefhebbers van klassieke auto’s én bochtige wegen verleidt tot het deelnemen aan deze toerrit, van oorsprong een Renault Gordini & Alpine feestje. In tegenstelling tot haar naam is het echter een driver’s event zonder sportaspiraties, maar gericht op het genieten van de mooie omgeving in Zuid Limburg, Belgische Ardennen en de Duitse Eifel in een ambiance van de aldaar bekende goede gastronomie. Door een interessante samenwerking, met onder andere onze eigen CTH-regiocoördinator in het zuiden Herman Boonstra, stond dit evenement vanaf dit jaar ook open voor andere automobielen. Tevens aangemoedigd door Henri Strijbosch, behalve verwoed verzamelaar van ons mooie merk ook van die Franse -blauwe- exoten, hebben we ons laten overhalen met de Triumph Stag in te schrijven voor deze toerrit. Na onze inschrijving hebben we uiteraard, nieuwsgierig naar het deelnemersveld, de website regelmatig gevolgd. Een ontmoeting met diverse andersoortige auto’s en hun baasjes was gegarandeerd, want er bleek een breed scala aan merken en types te gaan deelnemen. Van vrijdagmiddag tot zondagochtend was in een programma voorzien met twee hotelovernachtingen en natuurlijk op de zaterdag, het beloofde Oerlandschap!

Op vrijdagmiddag hebben we de heenrit naar het hotel in Lanaken (B) samen gereden met Herman en Coby Boonstra, zij in hun mooie TR4. Na aankomst bij het hotel zagen we direct nog een Triumph, de Stag van Henri en Ingrid Strijbosch; had Henri toch zijn Franse exoot thuis gelaten 😉 Ondanks de aankondiging in de TT bleken zij met ons helaas het totále CTH deelnemersveld. Na een warm welkom van de organisatoren hebben we ons eerst maar in het hotel ingecheckt om aansluitend naar het (overdekte) terras te gaan voor een drankje en een praatje. Daarna met elkaar een gezellig diner vanaf een warm buffet gebruikt. Na een prima nachtrust hebben we ons zaterdag met een dito ontbijt opgemaakt voor de daadwerkelijke rally. De rally wordt gereden met een ‘roadbook’ in het z.g. bolletje-pijltje systeem, maar het roadbook is zó opgebouwd, dat de snelheid er lekker in blijft, enne… trucjes en “verrassingen” zijn niet opgenomen. De Bourgondische combinatie van een hotelverblijf met een mooie recreatieve rit ruim boven NAP, kan eigenlijk niet in een bestaande categorie van de ons bekende evenementen worden geplaatst en verdient daarom meer (deze) aandacht.

De rally was verdeeld in twee manches, een ochtendrit en een middagrit. Met in totaal 32 equipes, waaronder ook nog een Austin Healey, een TVR en een MGB, vertrokken we zaterdagochtend in onze drie Triumphs voor de eerste manche, via de gletsjerheuvels van Zuid-Limburg, door het mystieke berglandschap van de Ardennen naar het oude vulkanengebied van de Eifel. Vele kronkelige wegen leiden je door die adembenemende wereld met nog een koffiebreak in de ochtend. Ook was er een slalom parcours ingebouwd…. Menigeen bleek toch minder stuurmanskunst te bezitten, dan de voertuigen deden vermoeden. Tevens bleek de gemiddelde tijd over de totale rit een onderdeel te zijn, zonder een snelheidswedstrijd te worden. Na een Duitse lunch van de soort gemütliche Küche, leidde de middagetappe ons verder door het mooie oerlandschap. Je zoeft door prachtige vergezichten in een wereld vol kleuren. De indrukken blijven je lang bij.

In principe kon elke auto meedoen, bij voorkeur in een sportieve uitvoering. Uiteraard deden veel klassieke sportwagens mee. Met een mix van “vintage” en modern bleek het genieten van mooie bochtige en heuvelachtige wegen, zónder de bij ons zo overdadig aanwezige verkeersdrempels. Wel zo lekker! Om ’s avonds, net als de avond ervoor te genieten van een heerlijk buffet in hetzelfde hotel. Helaas heeft geen der Triumphs een prijs in de wacht kunnen slepen, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor de zondag was er geen speciaal programma, waarbij de mogelijkheden in de omgeving (zoals een dagje Maastricht) zelf konden worden ingevuld. Na een uitgebreid ontbijt hebben wij rustig binnendoor de thuisreis aanvaard. Een lekker lang weekend met ongelooflijke hoogtepunten, zo dichtbij, zo klassiek. En de prijs voor dit alles? Die vonden wij alleszins redelijk, all-inclusive (drankjes uitgezonderd) € 175,- per persoon.

Ik heb begrepen dat voor 2013 de rally weer in mei wordt georganiseerd, opnieuw rondom het drielandenpunt in een Bourgondische stijl. Wij gaan weer meedoen! Met hopelijk dan wat meer Triumphs in de gelederen. Denkt u ook aan meedoen? Hou dan de agenda in ieder geval vrij in het weekend van 3-5 mei 2013. Tegen die tijd zal tijdig in de TT een aankondiging verschijnen.

René Hustinx

%d bloggers liken dit: